Промени ли пандемията начина, по който се наемат служители?
Глобалното разпространение на коронавируса доведе до множество промени в начина на работа на служителите. От просто възможност, т.нар. “home office” се превърна в новата реалност. На множество компании, които не бях прилагали тази практика досега, се наложи бързо да се адаптират към новите условия и да организират ефективни процеси за служителите, които работят дистанционно.
Споменавайки служителите, не може да не обърнем внимание и на факта, че тези промени се отразиха пряко и на тях, тъй като те също трябваше да изградят нова рутина, да се научат да отделят домашните задължения от работните такива и да запазят високите нива на продуктивност.
В известен смисъл, пандемията промени и начина, по който се наемат нови служители в компаниите. В какво се изразява тази промяна и какви са нейните положителни и отрицателни страни, ще разгледаме в следващите редове.
Повече кандидати - по-голям шанс да откриете добри попадения за екипа ви
Внедряването на работата от вкъщи, както и на дистанционните интервюта, носят едно значително предимство за работодателите, що се отнася до наемането на нови служители. След като те не се налага да присъстват във вашия физически офис, това ви позволява значително да разширите кръга на търсене. Подходящите кандидати може да търсите не само във локациите, където имате офис, но и из цялата страна или дори в чужбина, ако езиковата бариера не представлява ограничение.
Предвид силно ограниченото наличие на висококвалифицирани кадри, това може да е една добра възможност да откриете подходящ служител за позицията. Освен това, дистанционните интервюта позволяват повече гъвкавост, тъй като подготовката и от двете страни е по-кратка, в сравнение с реална среща в офиса ви. Така бихте могли да ускорите процеса по подбор на кандидатите и по-бързо да запълните свободните позиции.
Променят ли се изискванията към кандидатите?
Докато изискванията относно експертизата и опита остават непроменени, то все повече компании започват да обръщат по-голямо внимание на аспекти като емоционална интелигентност, умения за организация и разпределение на работното време и т.н. Предвид дистанционния начин на комуникация с колегите, както и по-малкия контрол върху дейността на служителите, които работят от вкъщи, тези изисквания звучат съвсем разумно.
Тънкостите на дистанционното интервю
Дистанционното интервю може да се окаже предизвикателство не само за кандидатите, но и за собствениците на компании или HR отделите, които до този момент са разчитали основно на физически интервюта с потенциалните служителите.
Затова е нужно компаниите да изградят стратегически подход за провеждането на дистанционни интервюта, както и да бъдат последователни в следването му. Важна роля играе не само техническата подготовка, но и изборът на въпросите, които да бъдат зададени към всички кандидати. Не на последно място, като добра практика се утвърждава задаването на въпроси, които са свързани с личността на кандидата и разкриват повече за неговия характер и поведение.
Наблюдаването на поведението на кандидата по време на интервюто също може да има ключова роля, тъй като той се намира в своя “естествен хабитат”. Не е изключено по време на разговора да се появят технически проблеми или пък друг тип разсейващи фактори, които позволяват да видите как потенциалният кандидат за позицията би се справил в извънредни обстоятелства. С други думи, важно е интервюиращият да се възползва максимално от информацията, която може да получи от кандидата, използвайки този канал.
В заключение може да кажем, че пандемията постави известни предизвикателства за наемането на нови служители, но и открива възможности за компаниите, които са готови да се адаптират и да се възползват оптимално от тях.
Ако сте в търсене на доверен партньор, който да ви помогне да откриете подходящите кадри за своя екип, свържете се с Европа Консулт - една от утвърдените агенции за подбор на персонал в страната.